Hei lasten parissa työskentelevä ammattilainen – ihanaa että löysit ensimmäisen blogitekstimme pariin! Onko Kippin Early Language Learning sinulle vielä tuttu työkalu varhennetun englannin kielen opetukseen? Kippin-materiaalin taustalla työskentelevät Kipinäkeskuksen puheterapeutit yhteistyössä kieltenopettajien kanssa. Nyt kurkistamme materiaalin synnyn taustalle ja kerromme, mitä annettavaa puheterapeuteilla on pienten lasten kielten opetukseen.
Idea Kippin Early Language Learning -materiaaliin sai alkunsa vuoden 2019 Educa-messuilla. Kipinäkeskuksen ständille ajautui visuaalisesti herkullisen tuotteemme, Roihusten perheen, ansiosta luokan- ja kieltenopettajia, jotka etsivät epätoivoisesti materiaalia, jolla opettaa varhennettua englantia oppilailleen. ”Ihana materiaali, mutta tämä ei taida ihan tällaisenaan sopia kahdenkymmenen lapsen kanssa käytettäväksi?” oli kommentti, joka jäi mieleen ja pitikin paikkansa. Tiedostimme, että olemassa olevat tuotteemme eivät sellaisenaan sopineet varhennetun englannin kielen opetukseen, vaikka yksi tuotteistamme löytyikin käännettynä englanniksi. Seuraavien kehittämispäivien aikana pohdimme Educassa saatua ideaa, mutta totesimme yhteistuumin, että nyt ovat puheterapeutit hieman vierailla vesillä ja idea jäi hautumaan muiden projektien porskutellessa eteenpäin. Kunnes iski korona.
Kipinäkeskus oli yllättäen tilanteessa, jossa terapiat vähenivät radikaalisti ja puheterapeuteiltamme vapautui aikaa kehittämistyöhön. Nyt oli aika olla rohkeita, innovatiivisia ja puskea meille niin rakasta varhaiskasvatuksen ja opetuksen alaa eteenpäin. Kaivoimme huolella hautuneen ja enemmän kristallinmuotoon kirkastuneen idean esille täysin uudenlaisesta varhennetun englannin kielen opetuksen materiaalista, haimme ensimmäisten yritysten joukossa Business Finlandin häiriörahoitusta ja kävimme töihin! Mutta mikä oli muuttunut? Miksi yhtäkkiä vakuutuimme siitä, että meillä puheterapeuteilla olisi jotain annettavaa vieraan kielen opetuksen saralle?
Vieraiden kielten opetus on perustunut historialtaan hyvin vahvasti oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon. Luetaan kappale, opiskellaan siihen liittyvä sanasto, tehdään tehtäviä, ehkä uskalletaan sanoa jotain ääneen opettajan perässä. Varhennetun kielenopetuksen alkaessa opettajat olivatkin pienten oppilaidensa kanssa hieman hankalassa tilanteessa. Alakoulujen oppilaiden sekä kielelliset että lukemisen ja kirjoittamisen taidot ovat hyvin moninaiset. Toiset ovat oppineet lukemaan ja kirjoittamaan jo eskarivuonnaan, kun taas toiset vasta harjoittelevat suomea toisena kielenä. Perinteiset kielenopetusmateriaalit eivät toimineetkaan näin nuorten lasten kanssa yhtä hyvin kuin perinteisesti aloitettuna kolmasluokkalaisten kanssa. Mitä nuoremmalle lapselle lähdetään opettamaan kieltä, sitä enemmän opetuksen tulisi muistuttaa äidinkielen oppimista, jolloin kieli opitaan lapsilähtöisesti, vaivihkaa eikä laisinkaan niin tietoisesti kuin vieraan kielen opetuksessa on totuttu toimimaan. Ja juuri tällaista kielenoppimista me puheterapeutithan tuemme päivittäisessä työssämme! Tiedostimme kuitenkin, että terapian toteuttaminen yhden tai muutaman lapsen kanssa on ihan jotain muuta kuin suuren lapsiryhmän opettaminen. Niinpä meillä oli kunnia saada projektiin mukaan Helsingin kaupungin opetustoimi Easy Access Co-Creation -sopimuksella, jonka avulla saimme kehitystiimiimme mukaan kolme upeaa kieltenopettajaa.
Tämän todella antoisan yhteistyön perusteella alkoi hahmottua täysin uudenlainen englannin kielen oppimisen materiaali. Koska nuori lapsi ei opi kieltä luontaisesti oppikirjasta tai tehtäviä tekemällä, juuri valmistuneessa Kippin Early Language Learning -materiaalissa kieltä opitaan toiminnallisesti leikkien, pelien ja laulujen avulla. Materiaali ei vaadi lapselta luku- eikä kirjoitustaitoa eikä se ei sisällä lainkaan englannin oppikirjaa. Mukaansatempaavien tapahtumakuvien, kuvakorttien ja toimintataulujen antama vahva kuvatuki nopeuttaa lasten englannin kielen ymmärtämisen ja ilmaisun taitojen kehittymistä. Ja mikä parasta, niiden avulla jokainen lapsi pystyy osallistumaan materiaalin eri aktiviteetteihin – kielellisestä tasosta riippumatta! Ainutlaatuisen materiaalista tekee myös sen, että siinä keskitytään kielen yleisimmin käytössä olevien sanojen eli ydinsanojen oppimiseen. Moni lapsi oppii ensimmäisenä englannin kielen oppimisen vuotenaan kyllä laskemaan ja luettelemaan värejä, mutta pystyäkseen käyttämään niukkaa sanastoaan aidoissa keskusteluissa, lapsi tarvitsee tärkeitä ydinsanoja, kuten ”I”, ”go”, ”like”, ”fun”, ”give”, ”find” ja ”big”. Ja juuri tämäntyyppisten ydinsanojen oppimiseen Kippin-materiaalissa keskitytään. Lisäksi Kippin sopii erinomaisesti työkaluksi myös kielikylpypäiväkoteihin – muokkautuvuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi sen avulla voi opettaa englantia varsin monen ikäisille lapsille, ja itse suosittelemme sitä noin 3-8-vuotiaiden lasten opetukseen.
Nyt kysymys kuuluukin: oletko sinä valmis katsomaan varhennettua englannin kielen opetusta hieman erilaisten linssien läpi? Uskallatko todeta, että perinteinen englannin oppikirja ei ehkä ole tehokkain tapa pienelle lapselle oppia kieltä? Oletko valmis luopumaan perinteisestä tuntisuunnitelmasta ja antamaan lapsille itselleen tilaisuuden valita, miten he haluavat oppia englantia? Jos olet, käy tutustumassa Kippin Early Language Learning -materiaaliin tarkemmin ja lataa itsellesi maksuton näytemateriaali! Ja mikäli testaat näytemateriaalia, kuulisimme todella mielellämme, mitä ajatuksia siitä heräsi – ota ihmeessä meihin yhteyttä tai kommentoi alle 🙂